Laat het maar gewoon over je heen komen... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu Laat het maar gewoon over je heen komen... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu

Laat het maar gewoon over je heen komen...

Blijf op de hoogte en volg Shama

13 Januari 2013 | Nepal, Kathmandu

1 week gehad, nog 16 weken te gaan..dat klinkt misschien alsof ik het niet leuk heb, maar dat is niet zo. Het is wel heel erg wennen. Ik zie zoveel nieuwe dingen, dat ik het gevoel heb dat ik al een maand weg ben. Al is het pas 10 dagen geleden dat ik het vliegtuig uitstapte.

Na 17 uur vliegen stapte ik uit het vliegveld in Kathmandu. Gelijk werd ik aan alle kanten benaderd door taxichauffeurs en hotelverhuurders om te helpen mijn bestemming te vinden. Ze wilde me de weg wijzen, voor me bellen enz. Ik wist niet wat me overkwam, aangezien ze niet echt snel genoegen namen met: No, there is already someone here to pick me up.
Gelukkig kwamen er na een half uur wachten 2 meiden naar me toe met een naambordje SHAMA. Ik werd opgehaald door Lieve, een vrijwilliger van Suvadra Foundation en Shanti, nu een van de gezinsleden uit mijn gastgezin. We stapte in een stoffige auto en reden een half uur via Kathmandu naar Bhaktapur. Wat een chaos in het verkeer. Inhalen met knipperlichten kennen ze hier niet, toeteren is hier de manier om te laten weten dat je iemand in gaat halen. Aangezien niet iedereen meteen voor je aan de kant gaat, druk je je auto er gewoon tussen/langs.

Daarna kwam ik aan in het Heart of Bhaktapur Guesthouse. Hier krijg ik te horen dat ik er 2 dagen zou verblijven om daarna naar mijn gastgezin te gaan. Het guesthouse is een onderdeel van de Suvadra Foundation en is gebouwd op een van de kinderverblijven. (Er zijn 2 kinderverblijven: Swarga 1 en 2. Swarga betekend Hemel in het Nepalees.)

Mijn intro bestond uit een rondleiding door Bhaktapur + een cursus Nepalees op de eerste dag en een rondleiding door Kathmandu + hoe daar te komen vanuit Bhaktapur op de tweede dag. De rondleiding door Bhaktapur was erg mooi. De stad bestaat uit een aantal hoofdpleinen, waarop hele mooie gebouwen en tempels staan. Ik heb foto's gemaakt en hoop er zo een aantal op te kunnen zetten om jullie een idee te geven. De rondleiding kreeg ik van Krisna, hij is de man die samen met Joyce de tehuizen hebben opgestart. De cursus Nepalees kreeg ik van zijn neefje. Erg moeilijk, heb de basis beginselen van de taal geleerd en moet zelf verder oefenen als ik het onder de knie wil krijgen. Nu kom ik nog niet verder dan: Ik oefen, jij oefent, hij oefent, wij oefenen, zij oefenen..maar dan ik het Nepalees, kan er nog niet erg veel mee haha.

Dag 2 ben ik met joyce, met de bus, naar Kathmandu geweest. Hier loop je naar de busplaats toe, stapt de bus in, waarna je moet wachten totdat de bus vol zit. Daarna vertrekt de bus pas. In kathmandu heeft ze me de 'hotspots' laten zien, zoals de Durbar square daar, een mooi plein met tempels. Thamel, met waar te eten en te drinken. De bioscoop, waar ze ook Hollywood films draaien en waar weer op de bus terug te stappen. Leuke dag!

'S avonds ben ik naar mijn gastgezin gebracht. Ik woon nu bij een gezin met 4 kinderen rond mijn leeftijd, hun moeder en grootmoeder. De vader heeft hen verlaten. Het was wel even schrikken toen ik zag in wat voor huis ik terecht kwam. Mijn slaapkamer bestaat uit 4 muren, een bed en een tafeltje..thats it!. Er is geen verwarming en regelmatig wordt de stroom uitgeschakeld ik heel nepal. Dan heb je gerust 6-10 uur achter elkaar geen stroom. Het is er dan pikdonker, dus ben heel erg blij met mijn zaklampje! De wc is een gat en wc papier hebben ze hier niet. Alles schoonmaken doe je met je hand en wat water uit een kraantje. Ik moet ook elke keer naar buiten om te douchen of om naar de wc te gaan.

Douchen doe je hier niet elke dag, douche nu 2x per week en elke dag schone kleren aan is ook niet aan de orde. Bij niemand niet, dus het kan en mag allemaal hier.

Ik slaap hier met dubbele kleren aan op het moment. Overdag in de zon is het hier erg lekker. Je kan dan zonder jas lekker buiten zitten. 'S nachts is het echter vrij koud, rond de 0 graden. Heb daarom maar een muts en warme sloffen gekocht. Eten doen ze hier om half 10, half 2 en half 7.

Heb nu een week gewerkt, zal er de volgende keer wat meer over vertellen, maar mijn werkdagen zijn of van half 7 's ochtends tot half 3 's middags of van kwart voor 11 tot half 7 's avonds. De dag voor Nepalezen begint vaak vroeg, om 6 uur. Omdat er 's avonds vaak geen licht is slapen de meeste hier alweer om 9 uur. Moest de eerste paar dagen wel erg wennen aan dit ritme.

Ik stop nu, voordat de batterij leeg is van de laptop waarop ik zit. Vertel de volgende keer wat meer over de kinderen en mijn werk!

xx Shama

  • 13 Januari 2013 - 08:38

    Jose:

    Jeetje sham, wat een cultuurschok hahaha...
    Maar wat gaaf!! Heel veel succes!! Xx

  • 13 Januari 2013 - 10:03

    Jan V.d. Poel:

    Hé Shama, bedankt voor de weergave van je eerste indrukken. Leuk om te lezen maar het maakt wel dat ik 2 dingen zeker weet: 1) ik ga toch maar naar een ander land komende zomer op vakantie en 2) ik reduceeer mijn bijdragen in de betaling van rioolrechten op Rijpwetering en koop een schop. Wat daar kan, kan hier ook; de komende tijd gaan wij met onze gat ook boven een gat... Nagels linkerhand kort knippen en ook wij hoeven geen toiletpapiet te gebruiken = goedkoper en bovenal milieuviendelijker. Het is vanaf nu bij ons "Weg hopla met de POPLA!" Serieus: geniet van al je nieuwe indrukken want het zal je prachtige ervaringen geven die je in je toekomst wel/niet van pas komen, want hetgeen je nu allemaal hoort en ziet zal je helpen juiste(re) keuzes te maken in dingen die op je pad komen... Ennuh, de groeten aan Kees de Nepalees! XXX

  • 13 Januari 2013 - 10:08

    Marlies:

    Hoi Shama,

    Je houdt je nagels wel kort denk nu je geen closetpapier hebt om je kont af te vegen. Het idee alleen al brrrr.
    Vele l indrukken dat lees ik wel, geniet ervan...
    Tot het volgende verslag.
    XXXMarlies

  • 13 Januari 2013 - 10:24

    Lin:

    He Sham, wat een verhaal zeg! Echt heel anders dan hier zeg..
    Heel veel succes met het werk. En geniet ervan!!

  • 13 Januari 2013 - 11:29

    Joyce:

    Wow Sham, wat een indrukken allemaal! Hoorde donderdag op de handbal al dat je met Kel gebeld had en hoorde toen al het 1 en ander, zo ook over het gat in de grond...primitief hoor, jeetje. Wat zul jij straks weer blij zijn met je toiletpapier haha. Maar wat een belevenissen allemaal, sjonge. Nou hou je taai en veel plezier. Liefs uit een bevroren Nederland!

  • 13 Januari 2013 - 11:52

    Ruby:

    Hey Sham,

    Leuk verslag! Fijn dat je je zo snel overgeeft aan het primitieve, je hebt ook eigenlijk geen keus! Zet hem op weer aankomende week! Liefs

  • 13 Januari 2013 - 11:54

    Stefan:

    Hey Sham,

    Oef, das even wennen! Terug naar basics.
    Nou het komt vast wel goed, veel plezier en doe je best.

    Xx Stefan

  • 13 Januari 2013 - 12:29

    Roos:

    Shama, uit het vliegveld stappen.......heb er even geen beeld bij! Blij wat van je te horen en dat het wennen is ja dat zal best! Als je straks terug bent, koop jij geen wc papier meer, meid dan hou je geld over!!!!! Succes weer met alles wat je gaat doen!

  • 13 Januari 2013 - 13:12

    Britt:

    Shammie!!!
    Hahahaha ik moet er alweer om lachen. Die gewoontes in andere landen, toch fantastisch? Na een paar dagen ben je niet anders gewend, gelukkig maar. Verstand op nul en vegen maar met je hand.
    Succes met je werkzaamheden. Ben zeer benieuwd wat je daar doet.
    Een dikke kus,
    Britt.

  • 13 Januari 2013 - 14:36

    Lin De Brabander:

    Heyy Sham!

    Wat een verslag, hoop indrukken in een korte tijd. Tjee, je houdt s' morgens tijd over.. Niet bij nadenken wat je aantrekt en alleen je tandenpoetsen.. Waarom doen wij dat hier niet, heerlijk die stress niet haha. Geniet! Ohja, verrassing op de deurmat een kaart van je! Kei leuk dat je eraan hebt gedacht!

    Xxx van ons uit Berkel-Enschot

  • 13 Januari 2013 - 17:08

    Harpreet:

    Hey Sham,

    Leuk verslag, erg leuk om te lezen. Weetje veel dingen komen mij erg bekend voor. Klinkt misschien raar, maar ik vind het wel grappig om nu jou in zelfde situatie te zien. De dingen die ik je altijd verteld heb maak je nu zelf mee. Je hebt het goed gezien, inderdaad het is een hele andere wereld met andere manier. Wel goed en leuk om een keer mee te maken. Trouwens heb jij je Nepalese nummer al? Ik had je gebeld op nummer dat je gegeven had, maar ik kreeg je niet te pakken. Ik had je Voicemail ingesproken, ik weet niet of je het gehoord hebt? Ik hoop je snel binnenkort te spreken. Heel veel plezier en succes. Groetjes xxxx Har

  • 13 Januari 2013 - 17:47

    Mama:

    Lieve Shama, leuk om je verslag te lezen. Het meeste hadden we van de week al door de telefoon gehoord, maar dan is het nog leuk om te lezen. En de foto's zijn ook leuk. Toch wel makkelijk voor je dat er weinig in je kamer hangt/staat, hoef je ook niet zoveel af te stoffen :-) Hou je taai meid. XXX

  • 14 Januari 2013 - 07:56

    Janneke:

    Hoi nichtje

    Ik ga je volgen! Altijd super leuk om een reisverhaal te lezen. Wat een verhaal alweer zeg hoor, en dat nu je er nog maar zo kort bent. Kan me voorstellen dat het best een cultuurshock is (zag die foto's en gosh wat een andere wereld zeg). Veel plezier nog!

    Liefs

  • 14 Januari 2013 - 16:38

    Manon:

    Leuk om weer wat van je te horen! En nog 16 weken te gaan... Respect hoor! Betwijfel ten zeerste of ik dit überhaupt een paar dagen zou trekken... Maar gelukkig word je wel godsgruwelijk goed betaald voor dit avontuur!? Toch? ;-)

    Geniet ervan Sham! Dit zijn ervaringen die je nooit meer gaat vergeten! Liefs Manon

  • 14 Januari 2013 - 17:34

    Sandy:

    Hoi shama, leuk om te lezen hoe je het hebt en wat je mee maakt!
    Bedankt voor de kaart! Erg leuk!
    Xxx sandy

  • 14 Januari 2013 - 20:57

    Domien:

    Leuk verslag Shama, ik ben blij dat je goed ontvangen bent daar een leuke kamer ook (likje verf kan geen kwaad) en dan die tuin op het zuiden ....heerlijk joh!. Succes van de week en ik blijf het volgen, groetjes Domien

  • 15 Januari 2013 - 10:12

    Dennis :

    Hey Shama Leuk om te lezen hoe je leven er op dit moment uit ziet. Wat een indrukken geweldig toch..
    we blijven je volgen veel plezier. groeten Dennis & Driek

  • 15 Januari 2013 - 11:09

    Cora:

    Hoi Shama,

    Shama, je wil niet weten hoeveel bewondering ik voor je heb. Ik zou nog geen weekend zo willen wonen.
    Het is wel heel leuk om te lezen hoe het leven daar is. Het is hier nu ook koud maar s'nachts kruipen wij lekker onder de wol. Het is een belevenis daar en we blijven je volgen. xxx Cora en fam

  • 16 Januari 2013 - 11:48

    Wim:

    Hoi Shama,

    Leuk om je verslagen te lezen en blijf je zeker volgen. Knap dat je dit doet, heel veel plezier en sterkte nog.
    Wim.

  • 16 Januari 2013 - 14:20

    Heleen:

    Hoi Shama,
    Jeetje, wat een andere wereld daar aan de andere kant van de wereldbol. Leuk om te lezen hoe je het ervaart en hoe snel je je daaraan aanpast. Nu al een hele ervaring rijker! Succes en geniet ervan!
    Heleen

  • 18 Januari 2013 - 21:18

    Dionne:

    Hoi nicht!!
    Wat goed om iets van je te horen. Was zo benieuwd!! Wat een indrukken gelijk zeg! En wat zal dat wennen zijn qua douche, taal, slapen etc. Ik hoop dan ook dat je je snel op je gemak voelt, maar dat gaat vast goed komen.
    Ben benieuwd wat je nu dagelijks doet!!! Laat snel wat van je horen en ik hoop dat we ook wat foto's gaan zien.
    Xxx Dionne

  • 18 Januari 2013 - 21:30

    Connie:

    Hoi Shama, we hebben net je verslag gelezen en we lezen tussen de regels door dat het met jou wel goed gaat komen daar in Nepal. Ondanks alle primitieve omstandigheden. Knap hoor! Dennis gaat morgen naar een open dag voor vrijwilligers, ben benieuwd
    Dikke kus vanuit een koud Bleiswijk

  • 20 Januari 2013 - 10:34

    Maurits:

    Hoi Shama,

    Klinkt allemaal indrukwekkend en anders dan je gewend bent.
    Geniet van de tijd want al lijkt het lang te duren voor je het weet is het weer voorbij!

    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag hoe je werkdag eruit ziet op dit moment.
    Geniet en veel plezier en succes met de taal.

    Groeten,

    Maurits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shama

Actief sinds 12 Dec. 2012
Verslag gelezen: 2768
Totaal aantal bezoekers 30730

Voorgaande reizen:

02 Januari 2013 - 29 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: