Aftellen.. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu Aftellen.. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu

Aftellen..

Blijf op de hoogte en volg Shama

30 December 2012 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal,

hier mijn eerste reisverslag! Voor degene die nog niet precies weten wat ik ga doen:

Op 2 januari vertrek ik naar Nepal om vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik ga 4 maanden werken als fysiotherapeut in een tehuis voor gehandicapte kinderen. Aansluitend op het vrijwilligerswerk heb ik ruim 3 weken om het land te bekijken.

Naast fysiotherapie zal ik een aantal lessen/workshops geven aan de werkende fysiotherapeuten (nog in opleiding) daar. Ik heb al mailcontact gehad met mijn contactpersoon in Nepal. Zij heeft een aantal onderwerpen doorgestuurd, waarvan ze meer informatie en beeld/filmmateriaal willen hebben. Denk aan Spierdystrofie, Poliomyelitis, Osteogenesis Imperfecta, Osteomyelitis en Arthrogryposis Multiplex Congenita. Zegt dit je niets, even googlen haha. Eerlijk gezegd heb ik zelf ook niet van alle ziektebeelden gehoord. Ik heb me erin verdiept en dit zijn ziektebeelden die in Nederland weinig meer voorkomen. Dus toen ik de mail kreeg, dacht ik even: Hoe kan ik ze lesgeven in ziektebeelden die ik zelf nog niet gezien heb? Ben er toch mee aan de slag gegaan, een aantal uren achter de computer gezeten en een mooi boekwerk gemaakt met uitleg en veel plaatjes. Blijkt dit niet genoeg te zijn, dan kunnen we altijd onderwerpen aansnijden waarvan ik wel meer weet.

Ok, een klein stukje over Nepal, zodat jullie een beetje weten waar ik heen ga:
Nepal is een klein land dat ligt tussen India en China. Een groot gedeelte van Nepal is bergachtig. Van de tien hoogste bergen in de wereld liggen er acht in Nepal, waaronder de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest, die aan de grens met China (Tibet) ligt. In het zuiden van het land langs de grens met India zijn lager gelegen gebieden. Van het zuiden naar het noorden kent Nepal drie zones, het laagland (Terai-regio) in het zuiden, heuvels en lage bergen in het centrum, en de Himalaya in het noorden.
De meerderheid van de bevolking (81,3%) volgt het hindoeïsme. De grondwet bepaalt dat Nepal een hindoekoninkrijk is, maar het hindoeïsme is niet ingesteld als staatsgodsdienst. Ook het boeddhisme is er belangrijk: 9% van de bevolking hangt deze religie aan. Hiernaast hangt 4,4% van de bevolking de islam aan en 3,1% is aanhanger van het inheemse kirant-geloof.
De officiële taal van Nepal is het Nepalees, dat door 44,6% van de bevolking wordt gesproken, maar ik hoop er goed met mijn Engels overweg te kunnen:)

Het land is een 3e wereldland en heeft moeite met de ontwikkeling omdat de buurlanden dit in de weg staan. Veel mensen leven daar in armoede en dat was terug te zien op een film, die ik gezien heb tijdens een bijeenkomst bij Vrijwillig Wereldwijd. Daarom heb ik 3 weken geleden besloten om familie/vrienden/kennissen een mail te sturen met daarin de vraag of ze een klein bedrag wilden doneren voor het tehuis waar ik ga werken. Ook heb ik een fooienpot neergezet tijdens het gala-optreden van Cooldown7.
Vandaag heb ik al het gedoneerde geld opgeteld en een bedrag vastgesteld van 1290,10 euro. Iedereen die hieraan heeft bijgedragen: HEEL ERG BEDANKT! Ik hoop dat ik een goede bestemming kan geven aan dit bedrag. In mijn reisverslagen zullen jullie hier meer over horen!

De laatste dagen erg bezig geweest met de vraag, wat zal ik het meest gaan missen van hier en wat zal ik daar aantreffen?
Ten eerste ga ik natuurlijk al m'n familie en vrienden missen, ook de handbal en de band! Zeker nu ik iedereen gedag zeg, besef ik wat voor leuks ik allemaal om me heen heb. Ook wel eens goed om bij stil te staan!
In materialistische zin kan ik het volgende zeggen:
- m'n heerlijke 1,40 bed, waarin ik 3x kan omrollen voordat ik eraf val, ga ik inruilen voor een éénpersoonsbed met een dun matrasje.
- m'n verwarmde huis (met kleedje op de bank), wordt een oude tempel zonder verwarming. In Nepal is het in januari en februari gewoon koud (12gr overdag en 2 gr 's nachts), dus warme kleding meegenomen.
- die heerlijke dagelijkse warme douche verandert in een zelfopgewarmd teiltje met water..denk ik..
- m'n broodjes met hagelslag en aardappels met groenten veranderen in 2x per dag rijst met linzen. (Heb onder in m'n tas een aantal cup a soupjes gestopt, zodat ik toch iets bekends kan eten als ik de rijst even zat ben)
En zo kan ik nog wel ff doorgaan haha..ben benieuwd hoe ik hier mee om zal gaan als ik er ben!

Ook moet ik nog met een aantal gewoontes rekening houden. Eten doe je met rechts en de billen afvegen met links haha. Iemand een cadeau aanbieden of aanraken doe je dan dus ook alleen met rechts, niet met je onreine hand. Als je zit mogen je voeten niet rechtstreeks naar iemand wijzen, dat is onbeleefd, dus veel in kleermakerszit zitten. Een vrouw mag niet te veel bloot laten zien. Dus ik heb geen korte broeken mee (alleen een 3kwart) en m'n schouders moeten bedenkt zijn. En bij een tempel doe je al het leer wat je aan hebt af (schoenen, riemen enz) en loop je alleen met de klok mee om het gebouw.

Gister m'n backpack ingepakt en na poging 1 had ik er een kilo teveel in zitten. Bij poging 2 precies 20 kg over. Meer mag ik met mijn vliegmaatschappij niet meenemen..pff! Gelukkig nog wel 7kg handbagage. Ik vertrek aankomende woensdag om 12.00 u met één tussenstop in Kuala Lumpur. Ik kom een dag later in Katmandu aan rond het middaguur en wordt opgehaald door Joyce, mijn contactpersoon daar. 2 dagen wordt ik wegwijs gemaakt in Bhaktapur (de stad, waar ik ga werken) met daarbij een kleine cursus Nepalees. Daarna ga ik aan de slag!

Zal zo snel mogelijk wat van me laten horen als ik daar ben. Tot die tijd wens ik jullie een gelukkig nieuwjaar toe!

x Shama




  • 30 December 2012 - 21:37

    Elsa:

    Leuke verslag Sham! ik ga je volgen hoor! X

  • 30 December 2012 - 21:50

    Marlies:

    Hoi Shama,

    Het is nu al leuk om je verslag te lezen en blijf je de komende maanden zeker volgen. Ik wens je n te gekke tijd toe. Dikke kus van mij maar ook vanRonald en de boys.
    Groetjes XXXXX
    Marlies

  • 30 December 2012 - 21:51

    Jan V.d. Poel:


    Hé Shama,

    Bedankt voor je voorwoord van het boek "Een spier en een pees van een Nepalees!"

    Suc6!

    Jan, José, Joyce en Lars Dammes

  • 31 December 2012 - 07:11

    Domien:

    Leuk verslag Shama, en ik maar steeds in mijn hoofd denken Kenia....... tot straks, want een echtte vrijwilliger werkt tot het eind aan toe en nu APPLAUS! (Guido Weijers Oudejaarsconference)!


    Domien

  • 31 December 2012 - 10:28

    Toos:

    Heey Shama!
    Leuk, om je eerste verslag te lezen! Weten we 'n beetje, waar je heen gaat enzo.
    Heel veel succes en 'n mooie tijd in Nepal! Geniet ervan!
    Groetjes van Toos

  • 31 December 2012 - 10:45

    Roos:

    Stoere Shama,
    wij wensen je 'n fantastische tijd in Nepal toe. Hoeveel gewicht mag je terug meenemen? Een ding weet ik zeker...de ervaringen en belevenissen wegen niets hoe mooi/groot en indrukwekkend ze ook zijn!
    Natuurlijk gaan wij je volgen....tot over 4 maanden.
    Liefs Sjaak en Roos.

  • 31 December 2012 - 19:26

    Anne-Lotte:

    Hey Sham!

    Heel veel succes en ga ervan genieten!
    Ik vind het super stoer van je!

    Liefs, Anne-Lotte

  • 01 Januari 2013 - 12:42

    Lida:

    Hoi Shama,
    Nu al een leuk verslag, en ik heb de indruk dat je niet onvoorbereid weg gaat.
    Veel succes, en we blijven je volgen...
    Groetjes,
    Nico en Lida

  • 02 Januari 2013 - 11:48

    Nicole:

    Hay Sham,
    Je zal nu wel zo'n beetje int vliegtuig zitten.
    Goede reis en ga er lekker van genieten!
    Ben benieuwd naar je eerste ervaringen en verhalen!

    Liefs Nic

  • 02 Januari 2013 - 19:05

    Britt:

    Zo Shamski... al aangekomen of onderweg?
    Ik heb me even aangemeld op je verslagen, zodat ik ze kan lezen.
    Ga genieten van het leven daar en laat de mensen van jou genieten (niet zozeer lichamelijk).

    Liefs Britt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shama

Actief sinds 12 Dec. 2012
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 30755

Voorgaande reizen:

02 Januari 2013 - 29 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: