Doelen en acties donatie Suvadra Foundation - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu Doelen en acties donatie Suvadra Foundation - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu

Doelen en acties donatie Suvadra Foundation

Blijf op de hoogte en volg Shama

09 Juli 2013 | Nepal, Bhaktapur

Om mijn verhalen op waarbenjij.nu compleet te maken, hieronder nog even een brief die ik gestuurd heb naar iedereen die een donatie heeft gegeven voor Suvadra foundation.


Beste Allemaal,

voordat ik op reis ging naar Nepal, heb ik jullie gevraagd om een donatie, zodat ik mijn project ook financiele steun kon geven. Daarbij heb ik beloofd om jullie op de hoogte te houden waar het geld naar toe zou gaan. Bij deze... Nu moet ik zeggen dat het een vrij groot bedrag was, namelijk 1465,00 euro (ong. 146.500,00 roepies). Daar een directe bestemming voor vinden in de paar maanden dat ik hier ben, was erg lastig. Daarom is een groot deel van het bedrag nog niet besteed. Wel heb ik in samen spraak met Joyce, één van de eigenaren van Suvadra Foundation, een plan op gezet.

Toen mijn ouders naar Nepal kwamen, heb ik ze gevraagd om verschillende binnen- en buiten banden voor verschillende rolstoelmaten mee te nemen. Een klein gedeelte van het bedrag is hier naar toe gegaan. Rolstoelbanden zijn erg moeilijk te verkrijgen in Nepal. Van één van de rolstoelen die dagelijks gebruikt worden, had een lekke band die niet meer gerepareerd kon worden. Maar er was geen nieuwe binnenband te verkrijgen, dus zat één van de kinderen, Binita, constant in een stoel met een lekke band. Hierdoor werd de rolstoel voortduwen voor haar lastiger en kon de rolstoel niet veilig meer op de rem gezet worden. Bij twee andere rolstoelen, waren de buitenbanden flink versleten. Hierdoor hadden de kinderen buiten, bij het opgaan van een stijle weg, geen goede grip. Dankzij de nieuwe banden, zijn zij geholpen en kunnen ze het komende jaar (misschien wel jaren) weer vooruit.

Verder is er sinds 3 weken een nieuwe jongen, Nishan genaamd (6 jaar), gearriveerd in Swarga 1. Deze heeft een klompvoetje, die waarschijnlijk geamputeerd moet worden om hem beter te kunnen laten lopen. Een deel van het geld zal gaan naar de kosten van zijn operatie en nazorg.

Eén van de kinderen van Swarga 2 heeft CP waarbij vooral zijn balans en coordinatie systeem is aangetast. Hij kan zelfstandig lopen, maar dit kost veel moeite. Een rolstoel voortduwen ook, omdat je daar veel handcoordinatie voor nodig hebt in open keten. Nu zijn we in de fysiotherapie opzoek gegaan naar een manier om hem iets zelfstandiger/actiever naar school te laten gaan. We zijn uitgekomen op een tricycle. Hierbij heeft hij wel handcoordinatie nodig, maar in gesloten keten, wat voor hem makkelijker is. Bishal is echt super blij met de tricycle. Tot nu toe hebben we echter alleen geoefend op een tweedehands tricycle, waar nog al het één en ander aan mankeert. Daarom gaan ze een nieuwe fiets voor hem laten maken. De kosten voor de fiets worden betaald door jullie donatie.

Daarnaast is het tehuis Swarga 2 nog maar pas gebouwd. Swarga 1 heeft wel een tuin, maar Swarga 2 nog niet. De ruimte die hiervoor beschikbaar is, bestaat nu uit ongelijke zand/aarde grond. Omdat de kinderen niet zomaar naar buiten kunnen, is de tuin voor hun er belangrijk. Op dit moment is het alleen nog vervelend, dat als het geregend heeft de plek veranderd in een modderpoel. Je kan zelf wel bedenken, een ongelijke grond/modderpoel gaan niet samen met roelstoelen en kinderen die veel vallen. Op dit moment wordt er een plan geschreven voor de inrichting en kosten van de tuin. Zodra deze klaar is, wordt de tuin gemaakt en ook deze kosten worden betaald door jullie donatie.

Joyce zal me op de hoogte houden van alle stappen die op deze vlakken genomen worden. Ook zal ze met bewijs komen door middel van foto's. Ze wil jullie allemaal bedanken voor jullie gift. Vandaar in de bijlage een foto van de kinderen, die dankjewel zeggen. Ook heb ik een foto toegevoegd van Bishal, Binita en Nishan!

Ook namens mij, heel erg bedankt! En ik zie jullie snel weer in Nederland.

Groetjes,

Shama



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shama

Actief sinds 12 Dec. 2012
Verslag gelezen: 5174
Totaal aantal bezoekers 30735

Voorgaande reizen:

02 Januari 2013 - 29 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: