Zonder geloof geen Nepalees - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu Zonder geloof geen Nepalees - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Shama Gies Broesterhuizen - WaarBenJij.nu

Zonder geloof geen Nepalees

Blijf op de hoogte en volg Shama

12 Februari 2013 | Nepal, Bhaktapur

Zonder geloof geen Nepalees, dus ik ga vandaag een mini stukje schrijven over het Hindoeisme, een van de belangrijkste godsdiensten van Nepal. Vind je het niet boeiend, sla de 1e alinea dan vooral over..maar ik hoop jullie een beetje inzicht te geven in het geloof en hoe ik dat terug zie in het dagelijks leven.

Het Hindoeisme wordt hoofdzakelijk bepaald door 2 belangrijke goden, Shiva en Vishnu. Shiva is meer de woeste en vreeswekkende god en staat bekend als de vernietiger van de wereld. Hij wordt vaak afgebeeld met 4 armen, 4 gezichten en 3 ogen (de derde in het midden op het voorhoofd). In klassieke mythen van India treedt Shiva even vaak boosaardig als welwillend op. In Nepal is hij meestal een vredelievende god, bij wie de bewoners kunnen aankloppen om hulp en bijstand. Veel tempels zijn daarom gewijd aan Shiva.
Vishnu is juist een milde god en staat bekend als wereldbeschermer. Hij wordt op veel verschillende manieren afgebeeld. Vaak is hij afgebeeld in een van de menselijke of dierlijke vormen, waarin hij incarneerde om dreiging van boze machten te weerstaan. Dit zijn er 9. De 10e incarnatie is als het paard Kalki, en moet nog plaats vinden in de toekomst. Deze zal voor de verwoesting van de wereld zorgen en het einde van de huidige wereldperiode betekenen.
Er is nog een 3e (hoofd)god, Rama, maar deze speelt in deze tijd bijna geen rol meer.
Dan is er nog de god Ganesha, de zoon van Shiva. Hij staat voor wijsheid en ruimt hindernissen uit de weg. Daarom wordt hij bij het begin van een belangrijke onderneming aangeroepen. Hij wordt afgebeeld als een dikbuikige dwerg, geelgekleurd en heft vier armen, een olifantenkop en een slagtand.

Dagelijks wordt ik geconfronteerd met de godsdienst, soms vind ik dit prachtig, soms onlogisch en af en toe ook vervelend.

Zo moet ik een paar keer per week om 6 uur beginnen met werken en kom ik elke keer op weg naar Swarga Nepalezen tegen die op een tegel bij de voordeur een zegening uitvoeren. Dit doen ze dagelijks om hun huis te beschermen.
Daarnaast zitten er rond die tijd ook al groepjes mannen muziek te maken met belletjes, trammels en gebedszangen, niet altijd even muzikaal! Ik zou er zelf niet m'n bed voor uitkomen, zo vroeg.
Ook hoor je de hele dag door bellen klingelen. Sommige mannen en vrouwen gaan elke dag een rijtje belangrijke tempels af om deze te zegenen. Hierbij kan je om de tempel heen lopen en eindig je met het trekken aan een bel.
Verder worden hier gedurende dag regelmatig Tika's uitgedeeld. Dit is een rode stip op het voorhoofd, gemaakt van rood poeder, rijst en yogurt. Hiermee wordt je als person gezegend.

Mooi aan de levendige godsdienst zijn de vele tempels. De ene nog mooier dan de ander versierd met houten of gouden kunstwerken. Vaak zijn er veel afbeeldingen van goden aanwezig en buiten de tempels staan vaak beelden van de beschermers van die goden. (Zie de foto's)

Een aantal weken geleden heb ik met mijn gastgezin een ceremonie volbracht. Vlakbij het huis staat een mooie tempel. Shanti vroeg op een middag of ik mee wilde gaan om te zien hoe het gezin ong. vier keer per jaar de god vereert van die tempel. We kregen allemaal een x aantal lontjes, doordrengt met olie. Rondom de tempel staan heel veel kleine bakjes en daar moisten we de lontjes een voor een in leggen. De bakjes warden ingeschonken met olie, waarna de lontjes met kaarsen aangestoken konden worden. Vervolgens moisten we met het hele gezin (de voorkamer van) de tempel in om bitten rice, gevolgt door een muntje, in het heilige deel van de tempel te gooien. Daarna gingen we weer naar buiten om de evt. gedoofde lontjes opnieuw aan te steken. Vervolgens gingen we de tempel weer in om wat te eten: Bitten rice, dried rice, bonen/erwten, buffmeat en potatoes. We aten dit met de hand van een stukje krant af. Toen dat op was, kregen we een Tika en een stukje van een bloem op ons hoofd. (Yes! M'n eerste Tika. Gelukkig eentje die bescheiden was, want sommige Tika's kunnen je hele voorhoofd in beslag nemen haha.) De ceremonie werd daarmee afgesloten. Thuis hebben we nog een special avondmaal gekregen, waarbij een gebakken ei perse gedeeld en gegeten moest worden door het aantal personen van de familie (die bij de ceremonie horen). Anders brengt het ongeluk. Ook was er vlees, iets wat ze normal gesproken alleen in het weekend eten.

En over ongeluk gesproken…vorige week moest ik een keer 's avonds werken. Tijdens de behandeling was een van de kinderen aan het zingen. Nu zijn mijn zangkunsten niet zo geweldig, dus dacht ik het deuntje mee te fluiten..maar dit werd al gauw afgekapt. Ze vertelde me dat binnenshuis fluiten en zeker 's avonds niet mag. Dat brengt namelijk ongeluk met zich mee. Handig om te weten;)

Een aantal Nepalezen geven aan 'een aanval van epilepsie' de betekenis dat het afkomstig is van kwade geesten en onheil. Een van de vrijwilligers is daarom een keer bijkomen na een aanval van epilepsie met rijst op z'n hoofd. Dit was gestrooid om de boze krachten te verdrijven.

Dan hebben we nog het verhaal van de Kumari. Dit is een meisje dat op ong. 4/5 jarige leeftijd verkozen wordt als godin. Ze is de godin van alle neerslachtigheid en neemt dit over van alle mensen die ze ontmoet. Het meisje wordt verkozen uit een groep meisjes die een ritueel ondergaan. Ze worden, naar horen zeggen, in een donkere ruimte geplaatst met 105 afgehakte buffelkoppen en wie het t langst uithoudt, zonder te huilen, is mogelijk de Kumari. Ook moet ze uit een reeks voorwerpen 1 voorwerp kiezen. Kiest ze de juiste (net als haar voorganger) dan wordt zij de kumari. Ze mag dan niet meer buiten komen, op een dag festival per jaar na en laat 2x per dag haar gezicht aan het volk zien. Ik ben naar Durbar Square van Kathmandu geweest en heb haar daar ong. 20 seconden bij het open raam zien staan. Ze zeggen dat je daarna een jaar lang geluk hebt..wacht het rustig af. Het meisje blijft Kumari totdat ze voor de eerste keer bloed. Dit kan de eerste menstruatie zijn, maar ook een bloeding na een valpartij. Wanneer dat gebeurt, moet ere en nieuwe Kumari komen. Gezegd wordt, dat er een vloek heerst over een voormalige Kumari. Een man die met haar trouwt zal dood gaan. Een ex-Kumari is toch getrouwd, maar haar man leeft nog steeds, gelukkig…

Vervelend vind ik toch wel de slachtingen op straat. Afgelopen 2 weken ben ik een aantal keer langs tempels gelopen en zag dan weer een buffel zonder hoofd liggen, bebloed en al. Het hoofd lag een meter verderop bij de tempel. Pas hoorde ik dat er op het plein 5 dieren op een dag geofferd zouden worden. Ik ben er maar met een grote boog omheen gelopen. Vervolgens zie je wel Chinese toeristen met een mega telelens van nog geen meter afstand foto's maken. Het is maar wat je in je fotoboek wilt hebben…Shanti heeft gezegd dat er in April ook veel dierenoffers gedaan worden, bij elk huis wel een kip. Ze vertelde het me alvast zodat ik me psychisch voor kan bereiden haha..
Dit was het weer even voor deze keer. De volgende keer zal ik weer wat meer vertellen over m'n werk.

Nog antwoord op een 2 vragen:

Ben je al bruin?
Begint te komen..nu hebben alleen m'n gezicht en m'n handen een lekker kleurtje. Maar sinds ruim een week begin de temperatuur overdag lekkerder te worden en kan ik langzamerhand ook zonder jas over straat. M'n neus moet ik wel goed insmeren, want die is al een keer verbrand.

Heb je al een doel voor het gedoneerde geld?
Het bedrag is nog ietsje opgelopen en heeft de hoogte bereikt van 1465,00 euro. Pas 2 weken geleden aangegeven dat ik dit bedrag heb om te schenken aan de stichting. Ik wilde er niet mee met de deur in huis vallen en eerst aankijken hoe de organisatie in elkaar stak. Namens Joyce en de kinderen alvast heel erg bedankt! We hebben nog geen bestemming voor het geld, maar ik hou jullie op de hoogte!





  • 12 Februari 2013 - 11:53

    Anna:

    Hey Sha,

    Het klinkt allemaal te geweldig zeg !!
    Je eerste maandje zit er zeker alweer op, lijkt zo snel gegaan. Vindt jij dat ook ?
    Al last van heimwee of heb je daar geen tijd voor ?

    Geniet ervan!

    Groet Ann

  • 12 Februari 2013 - 13:15

    Domien:

    Ook toevallig dat Rik ook net het stukje heeft zitten lezen!
    Godsdiensten dat zijn altijd heftige verhalen, maar volgens mij wordt je in elke vorm wel bang gemaakt voor bepaalde dingen, onze paus is ook niet zo Rooms als die zijn moet, want hij heeft gisteren te kennen gegeven dat die opstapt, terwijl het een baantje is die je tot je dood er op volgt aanneemt!
    Wat betreft dat kleurtje op je gezicht en handen, zal het vooral je linkerhand wel zijn he....haha!

    Tot de volgende keer

    Gr Domien

  • 12 Februari 2013 - 15:15

    Joyce:

    Getsie Sham, al die slachtingsverhalen! Brrrrr. Afgezien daarvan lees ik je stukjes met plezier hoor! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en hoeveel tempels je al gezien hebt! Wil je nog iets horen over de handbal? Afgelopen zondag weer verloren met DS2...iedere x met een paar puntjes verschil helaas. We hebben je krachten weer nodig!! Maar eerst nog een hele hoop leuke verhalen schrijven hoor Sham, tot de volgende :) Kusx

  • 12 Februari 2013 - 15:46

    Marlies:

    Hai die Shama,

    Ik hou het wel bij mijn eigen geloof, geloof ik.!! Het is wel prettig als de slager gewoon het vlees verzorgd.
    Wat n bedrag om te besteden Top!!
    Tot het volgende verslag maar weer.

    Dikke Kus XX
    Marlies

  • 12 Februari 2013 - 19:34

    Mama:

    Hi Shama,

    Zojuist vanuit ons katholieke thuisfront met je gebeld. Helaas heb ik zelf dit x niet veel met je gesproken, maar dat komt wel weer goed. Daarna een gehaktbal ingelijfd. Niets ritueels aan vooraf gegaan hoor, gewoon bij Cees gehaald. Leuk om weer wat te lezen over wat je zoal beleeft. Die kippenslachterij gaan wij dus zien in april. Nou ik heb dat zelf vroeger ook wel gezien bij ons thuis op de boerderij. Dan werd de kip met zijn kop op een houtblok gelegd en hakte m'n opa zo de kop er af. Er was zelfs een keer een kip die, nadat hij een tik met de bijl bij zijn kop had gehad en m'n opa hem had los gelaten, toch nog weer opsprong met zijn kop bungelend naast het lijf om kort daarna dood ter aarde te vallen.
    En ja dat kleurtje op de handen. Trickie, want wat is van de zon en wat zijn reinigingsresten. Bij kroten en spinazie zou je dat nog wel kunnen zien, maar rijst???
    Nou joh, we kijken uit naar je volgende episode. Ik zal een kopie van je verhaal weer aan de niet-internetters geven, die vinden het ook leuk om te lezen. Dikke kus.

  • 12 Februari 2013 - 23:44

    Carla:

    Ja hoor weer een verslag van Shamma zie ik op mijn mail, over he t geloof, ja dat geloof ik wel denk ik even maar gahet toch lezen en wat een verhaal is het weer. Ook wij hier in het kikkerland pikken nog wat op van jouw ervaringen toch mooi meegenomen.
    Die slachtpartijen zou ik ook laten voor wat het is en dat kleurtje camoufleerd dan in ieder geval het een en ander.
    Fijn dat het weer er wat lekkerder wordt. Succes weer voor de komende week en we wachten je volgende verhaal weer af.
    Gr. Carla

  • 13 Februari 2013 - 09:39

    John:

    Ik zie in mijn verbeelding heel Bhaktapur bezaaid met kadavers en bloedige dierenhoofden. En daartussen loopt Shama vrolijk een liedje te zingen. Naar dat laatste kunnen ze waarschijnlijk fluiten. Ganesha is destijds door vader Shiva onthoofd en men heeft het eerste hoofd wat ze tegenkwamen gebruikt als vervanger. In dit geval van een olifant maar dat had zomaar een westerling kunnen zijn. Beetje oppassen dus. Don't loose your head, have fun....!!

    John

  • 14 Februari 2013 - 13:09

    Toos:

    Heey Shama!
    Wat 'n verhalen, zeg!
    Als ik dat 4 jarig meisje was, zou ik maar heel gauw lekker 'n keer op m'n knietjes vallen. Dat is vééél minder heftig, dan alles, wat ze allemaal moet doorstaan! In Nederland zou direct de kinderbescherming op de stoep staan!
    Wel heel bijzonder, om dat allemaal van dichtbij mee te maken!
    Shama, succes verder, en geniet ervan!
    Groetjes van Toos

  • 15 Februari 2013 - 09:56

    Suus GB:

    Ha sham, jeetje wat een verhalen zeg, en dan die slachtingen pfff. Wel leuk om te lezen wat je allemaal bezig houdt daar. Blijf ons maar op de hoogte houden!

    XX Suus

  • 25 Februari 2013 - 17:17

    Roos:

    Hey Shama, wij doen hier nog geen jas uit.......eerder 'n wollen onderbroek erbij aan! Liefs xx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shama

Actief sinds 12 Dec. 2012
Verslag gelezen: 984
Totaal aantal bezoekers 30771

Voorgaande reizen:

02 Januari 2013 - 29 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: